.ANGOMAN.ELMI.HONARI.FARHANGI.RESANE

انجمن علمی دانشجویان مرکز علمی کاربردی رسانه

.ANGOMAN.ELMI.HONARI.FARHANGI.RESANE

انجمن علمی دانشجویان مرکز علمی کاربردی رسانه

شب یلدای ایرانیان


شب یلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.


در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه را مهیا و دور هم صرف می‌کنند. پس از صرف تناولات، قصه‌گویی پیرترها برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است. در لرستان به شب یَلدا (چله)، «شو اول قاره»(قاهاره) می‌گویند.
ریشه نام و دیگر واژه‌ها«یلدا» برگرفته از واژهٔ سریانی
ܝܠܕܐ به معنای «زایش» و «تولد» است.ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» دانسته‌است.[۵] در آثارالباقیه بیرونی، ص ۲۵۵، از روز اول دی ماه، با عنوان «خور» نیز یاد شده‌است و در قانون مسعودی نسخه موزه بریتانیا در لندن، «خُره روز» ثبت شده، اگرچه در برخی منابع دیگر «خرم روز» نامیده شده است.چلّه، دو موقعیت گاه‌شمارانه در طول یک سال خورشیدی با کارکردهای فرهنگ عامه، یکی در آغاز تابستان (تیرماه) و دیگری در آغاز زمستان (دی ماه)، هریک متشکل از دو بخش بزرگ (چهل روز) و کوچک (بیست روز) است. واژه چلّه برگرفته از چهل (معین، ذیل واژه) و مخفف «چهله» و صرفاً نشان‌دهنده گذشت یک دوره زمانی معین (و نه الزاماً چهل روزه) است.                                          

پیشینه شب یلدا :

چله و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌اند.

مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی – هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو آنرا شب زایش خورشید (مهر) نامیده و آنرا آغاز سال قرار دادند کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد{مدرک}در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می‌شد و در اوستا، واژه Sareda, Saredha «سَرِدَ» یا «سَرِذَ» که مفهوم «سال» را افاده می‌کند، خود به معنای «سرد» است و این به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است.

در برهان قاطع ذیل واژه «یلدا» چنین آمده است: یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جَدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب‌هاست در تمام سال و در آن شب و یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل می‌کند و گویند آن شب به‌غایت شوم و نامبارک می‌باشد و بعضی گفته‌اند شب یلدا یازدهم جدی است.تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی‌ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می‌پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می‌رسید، آتش می‌افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند، مردم گرد هم جمع شده و شب را با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفتگو به سر می‌آوردند و خوانی ویژه می‌گستردند، هرآنچه میوه تازه فصل که نگاهداری شده بود و میوه‌های خشک در سفره می‌نهادند. سفره شب یلدا، «میَزد» Myazd نام داشت و شامل میوه‌های تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» Lork که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید برگزار می‌شد. در آیین‌های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می‌گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده‌ها و فراورده‌های خوردنی فصل و خوراک‌های گوناگون، خوراک مقدس مانند «می‌زد» نیز نهاده می‌شد..

نخستین گردهمایی ادبی یلدا

  

 انجمن علمی مرکز علمی کاربردی رسانه برگزار می کند :


 نخستین گردهمایی ادبی یلدا


 ویژه دانشجویان مرکز


 موضوعات : شب یلدا و یک شب برفی


آثار در قالب : عکس با موبایل ، داستانک و شعر و خاطره به صورت متن و پادکست


 داشجویان گرامی میتوانند آثار خود را به دفتر انجمن یا به آدرس ایمیل انجمن


a.f.h.resane@gmail.com  ارسال نمایند . آثار خوب دانشجویان در 


 سایت و کانال دانشگاه معرفی خواهد شد .

مهلت ارسال آثار 8 دی ماه 1395

مدیر مسئول روزنامه کیهان؛ سخنران مراسم روز دانشجو در دانشگاه صدا وسیما

حسین شریعتمداری با اشاره به کشتار مردم در بمباران هیروشیما عنوان کرد: واقعه ماه اوت در هیروشیما در حالی رخ داد که دو ما پیش از آن هیتلر خودکشی کرده بود و موسلینی هم اعدام شده بود. بنابراین آلمان و ایتالیا تسلیم شدند و کشور ژاپن نیز در حال مذاکره برای صلح بود. پس جنایت هیروشیما هرگز برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم رخ نداد.

شریعتمداری گفت: آرنولد فرمانده ارتش وقت آمریکا گفته بود که پروژه بمب اتمی را دنبال می‌کردند و حتی پلوتونیوم را بر روی بیماران در حال مرگ تزریق و تست کردند، اینها از تولید بمب هسته‌ای از سوی ما نگرانند؟ ممکن است برخی بگویند که آمریکا از کارهای خود پشیمان شده است، ولی این‌گونه نیست زیرا هنوز هم حاضر نشده‌اند که از ژاپنی‌ها عذرخواهی کنند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان عنوان کرد:‌ معتقدم این کار غلطی است که عده‌ای سعی می‌کنند جنایت آمریکا علیه ایران را به 28 خرداد خلاصه کنند، زیرا آن جنایت فقط یک نمونه است و نمونه دیگر هواپیمای ایرباس است که پنتاگون می‌گوید؛ سه ماه با یکدیگر مذاکره کردند و می‌دانستند این هواپیما قطعاً هواپیمای مسافربری است، ولی با این وجود به فرمانده ناو مدال شجاعت دادند.

شریعتمداری ادامه داد: ما با چنین جریانی طرف هستیم که در رابطه با برجام هم می‌دانند که تحریم دوباره نقض برجام است ولی بازهم تحریم‌ها را تمدید می‌کنند زیرا می‌خواهند دهن‌کجی کنند، بنابراین بهترین تعبیر در مورد آمریکا همان شیطان بزرگ است و بهترین دستور هم این است که هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا بکشیم.

وی با بیان اینکه درگیری ما با آمریکا، درگیری ماهوی است، گفت: ما هویت‌مان با هویت آمریکا مخالف است، آغاز درگیری ما از عملیاتی شدن اسلام ناب است، نسخه اسلام ناب قبلاً هم بود، ولی در صفحات ذهن‌ها و کتابخانه‌ها بود که خطری برای آمریکا نداشت، ولی حالا با عملیاتی شدن این نسخه که اولویت آن هم ظلم‌ستیزی است، آنها نگران می‌شوند.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: اسلامی که ظلم‌ستیز نباشد، اسلام نیست. اسلامی که به پرخوری مرفهان بی‌درد در کنار فقر محرومان تن دهد، اسلام نیست و پیاده‌سازی اسلام واقعی، دشمن نظام سلطه را دربردارد.

وی با بیان اینکه درگیری ایران و آمریکا یک درگیری هویتی است، اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود یکی پای دیگری را لگد کرده تا این درگیری ایجاد شده، غلط است. این درگیری ماهوی است و زمانی پایان می‌پذیرد که یکی از دو طرف تغییر هویت دهد و آنها می‌خواهند که ما از اسلام ناب دست برداریم.

مدیرمسئول روزنامه کیهان اظهار داشت: در دوران طاغوت با جمعیت 36 میلیونی و میانگین قیمت نفت 12 دلار، 6 میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم و پس از انقلاب با جمعیت 60 میلیونی و قیمت نفت کمتر از 12 دلار 3 میلیون بشکه نفت صادر کردیم، 40 هزار مستشار آمریکایی هم در ایران بودند، هواپیمای C130 ما در اختیار اسرائیل بود و در همان زمان که همه چیز ما در دست‌شان بود، کاپیتولاسیون را منعقد کردند.

شریعتمداری ادامه داد: کسانی که امروز نسخه سازش می‌پیچند بر روی دو نکته تأکید می‌کنند، یکی اینکه می‌گویند برای حل مشکلات باید سازش کنیم و دیگر اینکه می‌گویند به آنها نزدیک شویم تا با ما جنگ نکنند، آیا تا به حال دیده‌اید آمریکا مشکل جایی را حل کرده باشد؟ آمریکا خودش 20 هزار میلیارد دلار بدهی دارد که توان پرداختش را ندارد، کسانی که نسخه سازش می‌پیچند اگر این کار را با آگاهی انجام می‌دهند، بدانند که به کشور خیانت می‌کنند.

وی گفت: آنهایی که می‌گویند باید به ‌آمریکا نزدیک شویم تا جنگ نشود، بدانند آمریکا در سال 2002 اعلام کرده که صرفاً وارد جنگ‌های نیابتی می‌شود.

مدیرمسئول روزنامه کیهان افزود: بر اساس گزارش CNN در دنیا 17 هزار بمب اتمی است که بیشترین آن را آمریکا در اختیار دارد، حالا نگران این هستند که ممکن است ایران تا پایان سال 2015 به بمب اتم دسترسی یابد؟ نمایندگان آمریکا نگاه‌شان به میز مذاکره است ولی حواس‌شان به یمن، لبنان، غزه، عراق و سوریه است، زیرا درگیری اصلی آنها آنجاست.

شریعتمداری با بیان اینکه مشکل آمریکا با ایران، مشکل اقتدار ایران است، عنوان کرد: مشکل آنها این است که ایران نشان داده حتی در حال تخاصم با آمریکا نیز بزرگ‌ترین قدرت منطقه است.

وی گفت: خوشحالیم که رئیس‌جمهور به‌صراحت مطرح کرد که تمدید تحریم نقض برجام بوده است، می‌گویند برجام باید در مدارس تدریس شود، بله برجام باید به عنوان یک فاجعه در مدارس تدریس شود تا همه عبرت بگیرند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: گفتیم محتوای برجام به نفع ما نیست، گفتند برجام آفتاب تابان و فتح‌الفتوح است و حالا چاره‌ای جز بازگشتن از راه خطایی که رفته‌ایم، نداریم.

شریعتمداری ادامه داد: مشکل آمریکا با ما مشکل هسته‌ای نیست، بلکه تا زمانی که مقابل آمریکا می‌ایستیم قدرتمندیم. ولی زمانی که یک گام به عقب برگردیم، ده‌ها گام پیش می‌آیند.

وی با بیان اینکه اقتدار ما شهدا هستند، اظهار داشت: ما را به جنگ تهدید می‌کنند، مگر 8 سال دفاع مقدس تمام آنها با ما نجنگیدند؟ در آن جنگ چه کردند؟ آن موقع ما هیچ چیز هم نداشتیم.

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: جنگ 33 روزه را چه کسی پیروز شد؟ خبرنگار CNN گفت؛ بوش گفته است اسرائیل به نمایندگی از آمریکا و حزب‌الله به نمایندگی از ایران می‌جنگد که من گفتم اگر بوش یک حرف درست زده باشد، همین است.

شریعتمداری عنوان کرد: وقتی تیم مذاکره را می‌فرستیم و در همان حال می‌گوییم خزانه خالی است، حریف معنی دیگری استنباط می‌کند، وقتی می‌گوییم آنها با یک بمب می‌توانند تمام تجهیزات ما را از بین ببرند، یا وقتی می‌گوییم اگر توافق نشود تندروها می‌آیند، نتیجه این می‌شود که ارزیابی غرب از وضعیت دولت ایران مانند تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی می‌شود که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌داند.

وی ادامه داد: چرا ما باید غنی‌سازی را در 3.5 درصد نگه داریم؟ ما می‌توانیم سوخت پاک بسازیم و حق قانونی هم داریم، آقایان می‌گویند ما به جایی رسیدیم که آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده صادر می‌کنیم، البته آنها ما را مجبور کردند که صادر کنیم.

به نقل از http://iribu.ac.ir

روز دانشجو

در تاریخ 24 آبان اعلام شد که نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می‏آید. نیکسون به ایران می‏آمد تا نتایج «پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است» (نقل از نطق آیزنهاور در کنگره آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد) ببیند. در مقابل دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه، هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند. دو روز قبل از آن واقعه تلخ (14 آذر) زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسما اعلام کرد و قرار شد که «دنیس رایت» ، کاردار سفارت انگلستان، چند روز بعد به ایران بیاید. از همان روز 14 آذر تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عده‏ای دست گیر شدند. این وضع در روز 15 آذر هم ادامه داشت. و بیشتر اعتراض ها از دانشکده پزشکی و داروسازی و حقوق و علوم آغاز شد. صبح شانزده آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان متوجه تجهیزات فوق العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شده، وقوع حادثه‏ای را پیش بینی می‏کردند. فضا بشدت آبستن حوادث و درگیری بود. بعد از گذشت مدتی برای جلوگیری از تنش و درگیری چندین دانشکده تعطیل اعلام شد و در ادامه سراسر دانشگاه به دستور رییس دانشگاه تعطیل گردید. نیروهای نظامی رژیم که بشدت رفت و آمد دانشجویان را کنترل کرده و در این بین عده ای را نیز دستگیر نموده بودند, با حضور در کلاس یکی از اساتید دانشکده فنی (مهندس شمس استاد نقشه کشی) زمینه اعتراض را در کلاس درس ایجاد کردند. آنان قصد داشتند دو دانشجو را که ظاهرا به حضور نظامیان در دانشگاه اعتراض داشتند را دستگیر نمایند. دستگیری دو دانشجو کلاس را به هم زده، دانشجویی دیگر بر روی نیمکت کلاس فریاد می زند: "آقا ما چقدر بی عرضه هستیم. چقدر بدبخت هستیم. این کلاس نیست، این درس نیست. یک عده ای بدون اینکه از استاد و از کادر دانشگاه اجازه بگیرند وارد کلاس می‌شوند و هیاهو در می‌گیرد. تف به این کلاس و تف به این مملکت!" دانشکده فنی به هم می‌ریزد و در محاصره کامل نظامیان قرار می‌گیرد و به یکباره فرمان آتش صادر شده و دانشجویان در صحن طبقه اول به خون می‌غلطند عده‌ای زخمی شده و در این میان سه دانشجو به نامهای قندچی و بزرگ نیا و شریعت رضوی به شهادت می‌رسند. همان روز 16 آذر پلیس توسط رادیو اعلام کرد: "عده‌ای از دانشجویان در کلاسهای درس نشسته بودند و به پلیس چهره خشنی نشان می‌دادند و پلیس را مسخره می‌کردند و این باعث شده که پلیس به واکنش بیفتد. پلیس قصد زدن دانشجویان را نداشت ولی دانشجویان به پلیس حمله کردند و می‌خواستند اسلحه‌شان را بگیرند. پلیس در قالب دفاع این کار را کرده و قصدش زدن دانشجویان نبوده است." فردای آن روز شاه تیمسار مزینی را برای دلجویی به دانشگاه می‌فرستد تا خودش را از این گناه و تقصیر تبرئه کند. وی با خانواده‌های شهدا ملاقات می‌کند و در دانشگاه به ظاهر از اساتید و روسا عذرخواهی می‌کند. دو روز بعد از واقعه 16 آذر، نیکسون به ایران آمد و در همان دانشگاه، در همان دانشگاهی که هنوز به خون دانشجویان بی‌گناه رنگین بود دکترای افتخاری حقوق دریافت کرد. روز 16 آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت گردیده است.

به تقل از http://www.irdc.ir